5 najczęściej popełnianych błędów podczas przygotowań do targów
Podejście do wyjazdu na targi to kwestia indywidualna każdej firmy. Nie ma gotowej recepty na sukces wszystkich wystawców ale za to są złote reguły o których musi pamiętać każdy marketingowiec.
1. Brak określonego celu
Brak konkretnego celu w wystawianiu się na targach to z pozoru problem, który nie dotyka żadnej firmy. Tylko z pozoru. Każdy specjalista od marketingu wie, że targi są doskonałym miejscem do zaprezentowania firmy, podtrzymania kontaktów z branży oraz zdobycia nowych klientów. Nie można się z tym nie zgodzić ale też nie można nazwać tego celem pojawienia się na targach. Są to korzyści płynące z wystawiennictwa. Natomiast celem jest założenie, które można w jakiś sposób zmierzyć. Celem pojawienia się na targach jest np.: odbycie 50 rozmów z potencjalnymi klientami, podpisanie 5 umów, rozpowszechnienie 200 katalogów etc. Zdefiniowany i policzalny cel pozwala zmierzyć efektywność wystawienniczą firmy.
2. Brak wiedzy o rynku
To jakie rynki i branże obejmują dane targi można bardzo ogólnie oszacować na podstawie katalogów i zawartych tam list firm, które regularnie się wystawiają. Niestety nigdzie nie znajdziemy informacji o tym kto odwiedza targi i z jakim skutkiem. Jeżeli handlowcy są dobrze przygotowani to ich kalendarz na czas trwania imprezy będzie zaplanowany co do minuty. Ale co jeżeli tak nie jest? Firma musi zadbać o to aby kalendarz spotkań w trakcie targów był zapełniony. Głębokość i chłonność rynku jest indywidualna dla każdej firmy. Tylko spotkania z klientami stwarzają okazje do otwarcia sprzedaży.
3. Brak strategii marketingu targowego
Często jest tak, że przygotowania do targów wyglądają jak szereg niepowiązanych ze sobą zadań. Tematy związane z wyjazdem na targi muszą być skoordynowane, powiązane i odpowiednio wcześniej rozpoczęte. Pierwsze działania najlepiej rozpocząć minimum 8 miesięcy przed targami. Jak będzie wyglądać nasze stoisko? Jak nasza firma będzie postrzegana na targach? W jakim celu pojawiamy się na targach? Kto z firmy jedzie na targi? Jak wyeksponujemy produkt? Kogo zaprosić? Odpowiedzi na te i szereg innych pytań musimy znać długo przed wyjazdem, w przeciwnym wypadku firma jest skazana na kosztowne, nieprzemyślane decyzje i spontaniczne działania.
4. Brak koordynatora
Dobrze zaplanowane targi to klucz do sukcesu. Realizacja planu przygotowawczego powinna być powierzona osobie, która będzie odpowiedzialna za koordynację przygotowań, formalności organizacyjne i kontrolę budżetu. Co więcej, ktoś taki jak koordynator w trakcie trwania targów pełni rolę kierownika stoiska. Dopilnuje tego aby zaplanowana strategia została zrealizowana punkt po punkcie, będzie odpowiadać za przygotowanie i dystrybucję materiałów marketingowych oraz wszystko inne co związane z wyjazdem na targi.
5. Brak działań follow up
Esencją wyjazdu jest okres po targach. Dopiero po powrocie z targów można ocenić efektywność wyjazdu. Kiedy emocje opadają, zebrane informacje i kontakty dają zarys przyszłych działań. Dlatego jest to czas którego nie mogą przespać handlowcy. Weryfikacja nawiązanych kontaktów, podtrzymanie rozpoczętych rozmów, przygotowanie oferty czy nawet podziękowanie za spotkanie – tego typu działania przynoszą rzeczywiste efekty wyjazdu.